06-11-2020

Opgelet! Wij kregen meldingen dat een aantal leden sms-berichten hebben ontvangen in onze naam, maar die niet van ons afkomstig zijn. Klik absoluut niet op de links die in deze berichten staan en geef geen bankinformatie door.

Hoe kan je weten dat de communicaties in naam van Solidaris Brabant niet echt zijn?

  • We brengen nooit onaangekondigde huisbezoeken. Er wordt altijd telefonisch contact met je opgenomen voor het maken van een afspraak of je ontvangt vooraf een brief waarin het huisbezoek wordt aangekondigd.
  • Onze medewerkers hebben een personeelskaart van Solidaris Brabant. Aarzel niet om hen te vragen deze te tonen.
  • Solidaris Brabant-medewerkers betalen nooit cash premies tijdens een huisbezoek.
  • We vragen nooit telefonisch om financiële informatie. We respecteren de absolute geheimhouding van je persoonlijke code en raden je aan deze nooit mee te delen.

We nodigen je uit om een klacht in te dienen bij de politie als je merkt dat de mensen die jou thuis een bezoek brachten oplichters zijn. Ook voor advies bij het ondernemen van deze stappen kun je bij ons terecht.

Phishing

Wat is phishing?

Het is fraude die gepleegd wordt via het internet. Je zal valse berichten ontvangen waarbij geprobeerd wordt om inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere waardevolle persoonlijke gegeven te achterhalen.

Hoe kan ik het herkennen?

Er zijn verschillende redenen waarom een mail of bericht verdacht kan zijn zoals: 

  • Een link: Klik niet zomaar op een link, maar ga er over met je muis om te zien of je de naam van de URL van de organisatie is. Indien je toch geklikt hebt, geef dan geen informatie door. Je kan ook altijd zoeken in je browser en nagaan of de URL overeen komt met diegene in je link.
  • Onverwacht: je krijgt meestal een bericht zonder reden. Je hebt niets aangekocht of gevraagd en al helemaal niet deelgenomen aan die wedstrijd.
  • Dringend: vaak gaat het over een dringende betaling.
  • Afzender: kijk naar het e-mailadres dat de mail verzonden heeft. Vaak kan het om kleine verschillen gaan, dus controleer elk detail.
  • Vreemde vragen: officiële instanties (banken, de overheid, het ziekenfonds ...) zullen je nooit vragen om persoonlijke of gevoelige gegevens (codes, wachtwoorden) door te sturen via e-mail, Whatsapp of telefoon.
  • Betaling of bankverificatie: Weet jij niet waarom je iets moet betalen? Doe het dan niet! Let ook op met QR-codes voor uitvoeren van betalingen of doorgeven van gegevens. Hier wordt ook fraude gepleegd. Wees ook opletten als er gevraagd wordt je rekeningnummer te verifiëren. 
  • Spamfolder: verdachte berichten kan je in deze map plaatsen om anderen te waarschuwen.
  • Angst of nieuwsgierigheid: cybercriminelen spelen hier maar als te graag op in. Krijg je een bericht: 'Lees hier wat ik over jou weet ...' of 'Ben jij dat op deze foto ...' laat je dan niet vangen. 

Meer info over deze thematieken kan je terugvinden op: www.safeonweb.be 

Bron: Vlaamse overheid